архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АРТ стр.37, бр.5, година XVIII, 2011г.
Поглед върху архитектурата на Естония
Прийт Юрман,
ЕСТОНСКИ ЦЕНТЪР ЗА АРХИТЕКТУРА
В Талин, както и на много други места в цяла Естония, ясно се открояват историческото минало и съвременното настояще в едно архитектурно наследство. Общият поглед върху архитектурата на страната ни внушава, че тя е съвременна и модерна и е израз на индивидуалното творчество.



   Естония е малка страна, населявана от 1 300 000 души. Близо една тре та от тях живеят в Талин и 80% от новото строителство в последните двадесет години се извършва там. Столицата и околностите й са по казателни за особеностите на това развитие и в цялост за архитектура та на Естония. В този смисъл, ако се говори за естонската архитектурна специфика, трябва преди всичко да се обърне внимание на общата кар тина, определена от архитектурата на столицата Талин и околностите, както и от другите по-големи градо ве Тарту, Пярну, Раквере, Куресааре, където исторически наслояваните традиции съжителстват до голяма степен със съвременните акценти в строителството и в архитектурно то изкуство.

   По-добре е първо да направим об зор на архитектурата на столицата, съобразно приетите международни норми, а после да спрем поглед върху мащаба на съществуващото. В Талин живеят малко под половин милион души. В сравнение с другите евро пейски столици историческото ар хитектурно наследство на Талин е компактно. Центърът на столицата е под егидата на ЮНЕСКО за защи та на древноисторически обекти и стари градове, но тук всичко отстои буквално на една ръка разстояние. В радиус от петнайсетина минути бърз ход се намират сградите на Народна та опера, Правителството, Народ ното събрание, министерствата и президентският дворец, а летището отстои само на четиридесет минути път от центъра.

   В тесните граници на тази архи тектурна компактност в центъра на столицата е осъществено твърде бурно развитие. В последните двайсе тина години тук се забелязва много етажно строителство на търговски обекти и жилищни сгради. Променя се външният изглед и на кварталите. За да се преценят всички особености, следва да се проследят исторически те факти. По съветско време по-го лямата част от крайбрежието предс тавлява закрита зона, защото там се е намирала индустриалната част на града заедно с военните съоръжения, предназначени за опазване на граница та. Поради тази причина, независимо от високия темп на развитие, днес много от терените остават незаст роени.

   Столицата е, от една страна, архи тектурен паметник, а от друга със свръхмодерна и с най-нови тенденции съвременна архитектура. Цялостно

   Талин може да се възприеме като ар хипелаг, съхранил в себе си различни епохи. Наблюдава се уникална мозайка, в която различаваме историческите наслоявания по епохи и архитектурни групи в по-малките области на Есто ния, които се смесват и образуват компактна, богата и цялостна карти на, твърде забележителна по своята същност. Това е обстоятелството, което дава възможност да се разгър нат и търсенията в съвременната архитектура за модерни и впечатля ващи решения.

   Талин представлява живописен архитектурен ансамбъл, който въз действа жизнерадостно и вълнуващо с разнообразното си богатство от цветове и форми.

   В архитектурното пространство на Талин ясно различаваме няколко значителни исторически слоя ста рия средновековен град с откроява щите се кули на бастионите, редом с първите промишлени зони от нача лото на индустриалната революция и кварталите от дървени жилищни сгради. След Втората световна война центърът на столицата се оформя в стила на функционализма, а в предгра дията се изграждат жилищни кварта ли Нъмме и Меривялия. По време на социализма в околностите на града започва многоетажно панелно стро ителство, в резултат на което се удвоява броят на жителите на сто лицата. Това са жилищните комплек си Мустамяги, Ъйсмяги и Ласнамяги. Силно влияние за развитието на съв ременното строителство оказват Олимпийските игри през 1980 г., когато се строят Линнахал (причисле на към съвременното световно архи тектурно наследство) и Ветроходен център Пирита.

   Истински прелом в усвояването на пространството и архитектурното развитие се осъществява в началото на 90-те години, когато Естония от ново става независима. Събитията неизменно се отразяват и на архи тектурната наука. В Художествената академия на Естония се учи ново по коление под ръководството на Вельо Каасик преуспял в архитектурното изкуство талант. През този период силно влияние оказва съвременната архитектура на Нидерландия. Добър пример за творческо пресъздаване е квартал Ротерман, който все още се достроява. Той представлява едно смело и шокиращо сближение на ис торическото наследство и традиции с модните тенденции на архитекту рата в съвременния свят.

   Когато се анализира постигнатото в Естония за последните двайсетина години, става ясно, че построените обекти са резултат от проведени архитектурно-строителни конкур си. Това само по себе си означава, че се дава възможност на младите ар хитекти още от студентската ска мейка да стъпят на краката си и да поемат по широкия друм. Съществу ващите темпове в строителството осигуряват бързо и зашеметяващо развитие на архитектурното дело, гарантирано от конкурсите, които могат да осигурят незабавно внед ряване на нови идеи. Трябва да се от бележи, че дори бързите темпове на развитие да са в контраст с уравно весения северен темперамент и ес тетически принципи, резултатът от постигнатото има своя индивидуален характер и сила.
Превод от естонски
Дора Янева-Медникарова
горе