|
|
АТЕЛИЕ |
стр.48, бр.3, година XI, 2004г. |
|
Дарина Пеева, България, серия “Отсъствия I”, офорт и корбарунд, 94х64 см |
Береника Овчачкова, Чехия, “Булка”, сериграфия, 70х100 см |
Шинджи Андо, Япония, “Цветът на сезона II”, офорт акватинта, 91,5х68,4 см |
|
МЕЖДУНАРОДНО ТРИЕНАЛЕ НА ГРАФИКАТА СОФИЯ 2004 |
|
|
Николай Ущавалийски
|
|
За четвърти пореден път (1995, 1998, 2001 и 2004 г.) София става домакин на Международното триенале на графиката, което устоя на трудностите, оставяйки зад гърба си "хаоса" на първите издания и постепенно и естествено се превърна в артистичен форум със свой личен облик. При подбора на участниците, сега, на настоящото четвърто издание, качеството на чуждестранния раздел е високо, благодарение на възприетия принцип да се изпращат персонални покани за участие.
Невъзможно е в няколко реда да се направи анализ на графичен форум, чиито количествени параметри са 191 автори от 33 държави с общо 389 произведения, и ако разнообразието в търсенията и личните почерци може да се счита за белег на качество, то тогава в тазгодишното издание на триеналето качество има.
Това, което прави най-силно впечатление е извънредно големият процент на младите автори, особено в българския раздел. За разлика от традициите на миналите години, когато зрителят с интерес се опитваше да запомни две-три нови и непознати имена, сега е тъкмо обратното - сред морето от млади художници тук-там откриваме някои познат графичен почерк.
В българското участие се отличават имена като Христо Кърджилов, Емил Миразчиев, Явора Петрова и други утвърдени наши графици. Сред младите впечатление правят работите на Дарина Пеева (носител на Голямата награда), Таня Гарванска, Добрил Андреев и др. В чуждестранния раздел високо ниво поддържат експозициите на Япония с вездесъщия Сусумо Ендо, разделите на Полша и Словакия. Добро впечатление оставят представителите на Сърбия и Черна гора, с подчертаната експресия на художествения образ.
На 4 май, в деня на откриването на Четвъртото международно триенале на графиката, София-2004, официално бяха обявени наградите, присъдени от международно жури: Голямата награда - Дарина Пеева, България; четири равностойни награди за постижения в различните графични техники : Виеслав Халадай, Полша - за "Висок печат", Мичико Сузуки, Япония - за "Дълбок печат", Роберт Баръмов, България - за "Литография", и Томаш Кукавски, Полша - за "Смесена техника". Бяха присъдени дванадесет почетни дипломи, а наградата за млад български автор на името на големия български график Симеон Венов получи Теодор Лихо от България.
|
Лидия Йергушова, Словакия, “Окупация на природата III”, сериграфия, 70х100 см |
Томаш Кукавски, Полша, “Различните пространства III”, линография и колаграфия, 65х87 см |
Костадинка Миладинова, България, “Археологическа находка”, дърворез и колаграф, 70х90 см |
|
|
горе |
|
|
|
|