|
|
АТЕЛИЕ |
стр.46, бр.1, година XI, 2004г. |
|
|
Плакет “Молитва”, посветен на 2000 години христианство, месинг, 2000 |
|
“Покриви”, акрил, 2003 |
АСЯ ПЕСОЦКАЯ ИЗКУСТВО ОТ МЕТАЛ И ЖИВОПИС |
“Спомен в синьо”, акрил, 2003 |
Плакет посветен на 200 г. от рождението на А. С. Пушкин. Дарение на музея на поезията “Руский Парнас”, Москва |
Aся Песоцкая е родена в Москва, израства в София в семейство на художници (нейна майка е талантливата художничка Тамара Здравкова) и петнадесетгодишна заминава отново в руската столица, където следва “Текстил” в едно от най-престижните училища за приложни изкуства там. След завръщането си в България продължава заниманията си в тази област, като открива ново призвание за себе си - отправя поглед към един много труден за работа материал - метала.
Приета е да следва в Националната художествена академия в София, в курса на проф. Богомил Николов - специалност “Метал”. Дипломира се през 2002 г. с произведения - “Часовници с ажур”, за направата на които изучава историята на развитието на часовника от най-древни времена. Приложният характер на тези творби не пречи да бъдат възприемани естетически и да се оцени тяхната художествена стойност. Часовникът и като механизъм, и като дизайн вълнува Ася Песоцкая от малка. Тя обича да подарява часовници, а когато няма възможност за това, от вътрешностите на старите прави закачливи сувенири. И тъй като цветът за нея има особен смисъл и значение, посредством различни технически прийоми, химични съединения и патиниране на метала, тя създава нюанси, чрез които постига по-силно естетическо и художествено въздействие.
С плакет, посветен на 200 години от рождението на Пушкин, Ася Песоцкая участва в изложба “Медална скулптура” през 2001 г. Творбата подарява на музея на поезията “Руский Парнас” в Москва, където се намира колекция от медали, посветени на Пушкин и негови съвременници. С изкуството на медала в България се занимават малко художници. Един от тях е професорът на Ася Песоцкая от художествената академия - художникът Богомил Николов, от когото тя научава много за медалната скулптура и създава вдъхновено от поезията на Пушкин произведение. Образът на великия поет в профил, перото, цитат от негова творба, образът на мистичната котка, която пее песни и разказва приказки от поемата “Руслан и Людмила”, са сякаш части от мозайка, която сглобява представата ни за него. С тази творба през 2003 г. Ася Песоцкая участва в Международното биенале на медалите ФИДЕМ в Париж.
Месинг, бронз, сребро, мед и алуминий са материалите, с които тя работи. От месинг прави плакет, посветен на 2000 години от появата на християнството. Идеята за него е приказна история, измислена от самата авторка, в която се разказва за това как много отдавна, в незапомнени времена, няколко от учениците на Исус решили да направят Библията достъпна за всички хора - бедни и богати, просветени и непросветени, вярващи и невярващи. Написали и изобразили върху малки плоски камъчета по един псалм от Христовия завет и ги разпилели по пътищата, които водят към Йерусалим. Всеки, който тръгнел нататък, можел да вземе от тях и да ги занесе там, откъдето е дошъл. Така частици от Библията стигнали до най-отдалечените краища на света. С тази творба, която се явява едно от камъчетата-псалми с наименованието “Молитва”, Ася Песоцкая участва в изложба - конкурс на медална скулптура на Британските колежи по изкуствата, организирана от Общество на медалното изкуство през 2001 г. в Британския музей в Лондон.
Живописта непрекъснато я привлича. В изкуството си тя не пропуска да покаже своето специално отношение към цвета не само в произведенията от метал, но и в живописта. Цветът има първостепенно значение в работата й. Синьото я омагьосва, то присъства във всичките й произведения като заклинание срещу уроки. Очите и къщите са измежду любимите й образи. И вероятно като следствие от работата с метала някои от нейните живописни творби имат метално излъчване. Постига го, като използва темперни златни, сребрни и бронзови бои - “Окото” - 2002, “Две в едно” - 2001. Тези работи носят декоративен характер, многоцветни са, с орнаментално звучене. Морският свят - водата и рибите, и от друга страна - къщите, по някакъв странен, фантастичен начин съжителстват в тях. С творбата си “Гледка” миналата година Ася Песоцкая участва в живописен пленер и изложба, посветени на проф. Марин Върбанов, в китното градче Оряхово.
Макар и млада, художничката Ася Песоцкая участва активно чрез художествени изяви в културното ни пространство. Металът - този специфичен и не особено популярен материал, в нейните ръце придобива особено очарование. Живописните й търсения в бъдеще вероятно ще придобият и други очертания, защото авторката непрекъснато прави своите заявки за новаторство. |
“Капризи на времето”, 2002 |
“Окото”, темпера, 46х34, 2002 |
|
|
|
|
|