архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Людмила Поптошева: възвишеност, култура и модерно светоусещане
Ричард Доу
   “Тя живее на фаталния 13-ти етаж в жк “Младост”. Рисува и е художествен магьосник пред статива”, споделя проф. Алберт Леверсон. “Цветята й носят дъх на родна земя”.


   Родена е в Пловдив в семейство на художници. Завършва с пълно отличие живопис при проф. П. Панайотов и се дипломира в Художествената академия (ВИИИ “Н. Павлович”). Нейни картини са притежание на НХГ, СГХГ и художествените галерии в Пловдив, Русе, Благоевград, Стара Загора, Шумен, Кърджали, Нови пазар, Белоградчик и др.

   По-известните й картини са: “Портрет” (1967), “Из Париж”, “Из Смолян” (1969), “Барцелона” (1971), “Портрет на народната певица Анастасия Панайотова” (1972), “Стари къщи в Карлово” (1972), “Из Атина” (1972), “Г. С. Раковски”, “Автопортрет”, “Мечтателят”, “Родопски пейзажи”.

   Различни галерии поддържат постоянни експозиции с нейни пейзажи от Америка (Бостън, Вашингтон и други места от САЩ), Дубай и Гърция, както и с новия й цикъл “Зимни плажове”. Людмила, последният достоен представител на династията художници Поптошеви, е сърдечен и интересен човек, склонна към вглъбяване, размисъл и непрекъснат труд върху бялото платно. Ненавижда фалша и лесната слава. От ранна възраст рисува и доразвива традициите на фамилия Поптошеви, като по никой начин не можем да я сбъркаме с друг художник. Наложила се е като изтъкнат художник, еднакво силен и при портрети, и при пейзажи, при натюрморта и голото тяло, към нея заслужено се обръщат с Маестро!

   Пътувала е в много страни - Румъния, Франция, Англия, САЩ, Испания, Гърция, Турция, Полша, Италия. Нейните творби са експонирани на изложби във Виена, Лондон, Алжир, Киев, Мароко, Букурещ, Япония и др., където е високо оценена. Много от картините й са откупени от престижни държавни и частни колекции във Франция, Испания, САЩ, Унгария, Турция, Русия, Полша, Япония, ЮАР, Германия, Корея, Алжир, Куба и др.

   Нейните портрети, пейзажи, натюрморти са заредени със силата и енергията на духа й. Тя обича да рисува и света на животните (портрети с кучета, гълъби, котки), които впечатляват с необичаен колорит (“Световната изложба на котки в Будапеща” - 1992 г.).

   Същественото за портретната живопис на Людмила Поптошева е съчетанието на физическа, зрима, външна достоверност с голямо духовно присъствие, вътрешно излъчване и рядка способност за характерология. Обектът и субектът се смесват в хармония, която представлява еманация на възвишеност, култура и модерно светоусещане. В този смисъл личността на художни чката, наследила невероятна семейна традиция и самата придобила впечатления и професионализъм, са истинско огледало на нейната поптошевска индивидуалност. Без природния такт, математически интелект и проницателност не бихме могли да си обясним силата и оригиналността на портретното изображение при нея (портрети на французина Перо, на Лорета, Снежа, Иван Деев, Ричард Доу и др.).

   Подобно на много други изтъкнати художници, които са ярко съзвездие в нашата живопис, Людмила Поптошева пресъздава същността на човека, неговата генетична даденост, жизнена изваяност и типологи чна неповторимост. Жанровите похвати са спонтанни, варират от едния план до тънки и незабележими за обикновеното око детайли - така се улавя неповторимост на поглед, мимика, усмивка, излъчване и специфична образност (Панарет Пловдивски, Мартина, Галя, Маргарита). Като съчетава замах с пунктуалност, наблюдателност с въображение, художни чката разкрива светоусещане, което в своята съвкупност създава собствено виждане и собствен стил. В него се открояват пропорции, които улавят цветове, светлини и сенки, интериор и лич- ностна доминанта, създават синтез между дълбокия психологизъм и видимия образ, правят внушения и разкриват идентич- ността на оригинала, което всъщност е и магията на изкуството. Обемът на портретната живопис, създаден от Людмила Поптошева за няколко десетилетия, е необозрим по възраст, пол, националност, историчност и съвременност, създадено у нас и в чужбина, рисувано експромтно и педантично, при радости и трудности, с вдъхновение и внушение, в ателието и кабинети, по частни домове и сред полето, то остава винаги точ- но и адекватно с модела. Постиженията на художни чката в натюрморта и пейзажа не отстъпват на водещото й творчество в портрета. Нейните природни картини, свежи цветя са мащабни и ярки, живи, многолики и стилизирани, излъчващи вижданията на художничката и са едновременно романтични и автенти чни, величието на природата се одухотворява от чувството за мярка, красота и оригиналност. Галерията на природната й живопис е своеобразна биография на нейния неизчерпаем стремеж към пътешествия в света на новото.

   “Обаятелната Людмила Поптошева - казва проф. Светлин Русев - днес се явява много по-завършена като стилистика, много по-изтънчена като чувствителност и много поталантлива и много повече в духа и линията на Поптошеви. Когато за първи път я видях, ми напомни за потретите на Гейнзбъро, на Рейнолдс, и се радвам, че това първо чисто физическо впечатление се свързва и с излъчването, с внушението от изкуството, което прави.”



горе