архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Стели Грънчаров: съчетание от математика и музика
Дочка Кисьова-Гогова
   В края на миналата година художникът Стели Грънчаров спечели конкурс за пребиваване в ателиетата на Съюза на българските художници във френската столица - “Cite International des Arts”. Този негов успех е съвсем закономерен. Художникът търси свой път в изкуството и успешното му творческо развитие тръгва след завършване на Художествената академия в София през 1993-та, а година по-късно става член на Съюза на българските художници. След това започват и самостоятелните му представяния, повече от десет на брой и участията му в колективни живописни изложби в България и чужбина - Виена, Прага, Москва, Кайро, Мексико.

   Стели Грънчаров не обича застоя, а търсенето на новото и движението напред дава размах на творческата му работа. В нея има няколко момента. Самото начало в създаването на творбата е свързано преди всичко с интуицията. Същинският творчески процес е много повече рационално търсене, като при завършване на картината, той отново се оставя на вътрешното си чувство. Работите му са много близки до музиката и в някаква степен въздействат на зрителя в тази посока. Вероятно и авторът допринася за това, тъй като обича, докато работи, да слуша джаз и етно, а и за него живописта като изкуство е много по-близка до музикалното, отколкото до всяко друго.

   Повествователният елемент му е чужд и основно значение в творбите му има контрастът на цветове и форми. Присъства ли той, но омекотен и балансиран, според художника е постигнато въздействието на картината. Цветът за него е много важен. И в колоритно отношение той търси противопоставянето на топли и студени, тъмни и светли цветови гами. Провокира дори и себе си при съпоставянето на различни нюанси, тонове и полутонове на един и същи цвят. Експериментира и по отношение на композицията, като в последно време открива по-изчистеното пространство, а също и редуването му с по-наситено. Той смело търси в композиционна посока. В повечето му творби композицията сякаш завършва извън картината. Работите му от предишните години са неголеми като размери, а напоследък открива притегателната сила и на големия формат, но има свойте предпочитания към по-малкия, който е близък до неговата чувствителност.

   Ярко пластично въздействие постига по пътя на използване на колажа, който му помага да избяга от триизмерността. Подсилва пластичния ефект и чрез контраста между финото платно, върху което рисува, и използваните от него материали като пясък, дървени стърготини, рибарски мрежи, зебло, слама. Понякога включва и текст, който подсилва изразителността на творбата.

   За изкуството си Стели Грънчаров казва, че е съчетание между математика и музика. Пристрастията му като малък към геометрията и геометричните форми сега съвсем несъзнателно кристализират в неговите картини. Иска му се зрителите да ги възприемат със сърцето си - първо, да ги почувстват, а след това да разберат защо им харесват. Включването на елементи както от реалността, така и от фантастичния свят правят картините на художника много стилни. Tе са силни както по отношение на композицията, така и на цвета и детайла, в тях стилизираното, декоративно начало ги свързва по някакъв начин с наивизма. Характерната знаковост, с която се отличават, ги прави още по-привлекателни.

   Изкуството на Стели Грънчаров ни среща с таланта на творец, който непрекъснато открива нещо ново в творчеството си. Неговото очарование е както в търсенето на хармония между елементите в композицията, така понякога и в усещането за хаос в нея, както в математичния усет на художника към подробностите, така и в поетичната му нагласа към света.



горе