архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АТЕЛИЕ стр.46, бр.3, година XI, 2004г.
НЕОБИЧАЙНОТО В ИЗКУСТВОТО НА ГЕОРГИ ЧАПКЪНОВ
ДОЧКА КИСЬОВА-ГОГОВА
   Изкуството на скулптора Георги Чапкънов не се вмества в никакви рамки. То носи силата и таланта на един творец с поглед в бъдещето, невероятното майсторство на художник, който владее материала до съвършенство. Огромният брой произведения, създадени от него, са резултат от необикновеното му дарование и работоспособност, с които съдбата го е дарила. Той създава великолепни творби както от бронз, с който предпочита да работи, така и от скрап - железни отпадъци. В това е и уникалността му - да сътвори изящно произведение на изкуството, независимо от материала, с който работи, и то да е сякаш с ръка недокоснато.
   Tворчеството му е многообразно и включва работи, различни като размер, предназначение и сюжет. Всички те се отличават с ярка пластическа изразителност, изящност на детайла и характерност на жеста. Той застъпва вечни теми в своето изкуство. Една от тях го занимава още от първите му работи и това е тази зa взаимодействието и връзката между човека и животното. Тази идея непрекъснато вълнува художника. Тя го вдъхновява още през 70-те и 80-те години на XX век, когато в много от своите малки пластики той свързва в единна композиция човешка и животинска фигура ("Жена с птица", "Човек с риба","Човек храни птици", "Момиче с гъски","Целувка с птица" и други).
   Това е идеята, която художникът застъпва и в монументалните си творби, създадени зa определена архитектурна среда. Една от тях - 8-метровата статуя на Св. София, се издига на пилон, висок 14 метра, в пространството пред Булбанк. Тя открива авторовия поглед към един символ, който в съзнанието на всеки има своя интерпретация. Художникът създава произведение, което изглежда величествено с класическите си пропорции, с короната на главата, с изящните детайли, с великолепния жест и бухала върху лявата ръка. Всичко предизвиква безмълвния разговор с тази силна като въздействие творба.
   Друга работа, в която взаимовръзката между човека и животното в композицията е изключително динамична, е "Отвличането на Европа". Този класически сюжет е разработен от автора по един великолепен и своеобразен начин. Голата фигура на млада жена с разпуснати дълги коси, върху гърба на млад бик, представен в буен бяг, е чудесно изпълнено от човек, който очевидно отлично познава особеностите на животинската и хорската фигура. Жената надава вик, а от устата на животното сякаш излиза рев, предизвикан от шеметното движение и бързината, с която отвлича Европа. Толкова осезаемо е усещането зa тези звукове, че те засилват изразителността на работата, и й придават особено очарование. Това произведение на художника е монтирано върху чешмата в градинката "Такев" на улиците "Ангел Кънчев" и "Солунска" в София. То има своя графична версия.
   Сред творбите, които Георги Чапкънов създава зa определено архитектурно пространство, са и скулптурните фигури на Петко и Пенчо Славейкови на площад "Славейков" в София. Начинът, по който са представени - седнали на пейка, в естествен ръст, не е нов и се използва на много места по света. Авторът изобразява тук двамата големи български поети в странен диалог помежду им, на това проходно място, което се оказва най-подходящо за случая. Денят, в които се открива този паметник, е 11 май 2000 година.
   В България скулпторът създава деветдесет и пет процента от творбите си, но много от тях не са в страната. Част от работите си прави в чужбина и интерес представляват тези от отпадъчни материали. През 1992 година Георги Чапкънов става един от основателите на музея на открито "Моран", близо до Сеул (Южна Корея) и участва в Международния симпозиум по скулптура, организиран от същия музей. На този симпозиум той създава от железни отпадъци две работи - водно конче и куче. Силни като пластическа изразителност и ярки в своята характерност, те предизвикват възхищението на зрителя пред необикновената сръчност на твореца. В средата на 90-те години на миналия век той участва в украсата на едно изключително архитектурно творение, построено в центъра на Хирошима, по случай азиатските игри. Зa тази сграда Георги Чапкънов прави голяма осемметрова абстракция от отпадъци, а след това и три фигури на животни (дракон, петел и змия), зa един уникален парк в Япония - световен експеримент като архитектура, строителство, комуникации. Отново зa парково пространство в префектура Маями, пред Техническия културен център на брега на Тихия океан, той създава дванадесет фигури на животни според азиатския зодиак.
   Споменатото дотук е съвсем малка част от това, което авторът прави във възходящото си творческо развитие след завършване на Художествената академия в София в края на 60-те години на XX век. Има и много проекти, които чакат инвестиция и реализация в бъдеще. Два от тях са: цветната метална пластика в билетен център в София и направения преди три години проект зa монументална пластика на Гарибалди за едноименния площад в столицата.
   Георги Чапкънов е и автор на много призови статуетки и плакети зa различни конкурси и фестивали: на статуетката "Аскеер" - награда на Tеатъра на Народната армия зa театрално майсторство, зa Фестивала на радио- и телевизионни програми зa изкуство и култура "Осмата Муза", плакет - награда зa журналистика на името на Дими Паница, и т. н. Художникът не пропуска участия в представителни изложби на българското изкуство по света, а неговите самостоятелни изяви са повече от тридесет в България, Швейцария, Германия, Австрия, Унгария, Франция, Белгия, Люксембург, Русия, Индия, Испания, Япония.

Статуетката "Осмата муза"
   Необичайни и многопосочни са търсенията в изкуството на Георги Чапкънов. Често в творбите си скулпторът представя човешките образи с тела на антични герои, а сюжетите - във връзка с античността. Класическа като стил е фигурата на Аполон с човешки ръст в градинката с минералните извори на софийската улица "Екзарх Йосиф". Едни от последните му работи - пластики на минотаври, митически животни с глава на бик и човешко тяло, взети от гръцката митология, той приготвя зa самостоятелн изложба през май тази година.

Символът на София - скулптурата "Св. София"
   Изкуството на Георги Чапкънов носи в себе си ярките и оригинални качества на един чувствителен и извисен творец, застанал над делничното и баналното, откриващ с всяко свое произведение неповторимото си виждане зa изкуството.
горе