|
|
Арт |
стр.40, бр.4, година XX, 2013г. |
|
|
Шедьоврите на казахстанското изкуство |
|
|
|
|
Казахстан се гордее с наследството на своите найталантливи художници, защото то представлява едно истинско културно съкровище. Картините на тези изявени майстори представят цялостното изобразително изкуство на страната като изключителен феномен, който разказва за националния образ на Казахстан красноречиво и достойно.
В началото на XX в. започва подемът на казахстанското изобразително изкуство. За много кратко време графиката, която тогава е нов културен феномен за страната на степите, се развива от примитивно до съвременно изкуство. Ерата, която бележи еволюцията на графичното изкуство, е разклатена от социо-политически катастрофи и икономическа криза. Появата на съветската идеология довежда до остро преориентиране на културните традиции и промяна в мирогледа и начина на живот.
В началото на този период идват нови естетически ценности, които дотогава не са съществували и сега трябва да бъдат приети. Опитът на Изтока се различава от този на Запада. В основата на изкуството още тогава застава традиционният мироглед на казахстанците и приемствеността към далечното културно наследство. Представител на теза ера е Абилхан Кастеев -първият национален художник на Казахстан, който полага началото на рисуването със статив. Неговите творби са неповторими отражения на живота в страната и се отличават с искреността на художника и с неговите ясни послания. Като изявен родолюбец Кастеев включва традиционната култура в своите картини.
В пейзажите на А. Исмаилов личи желанието да се покажат красотата, силата и скритите тайни на природния пейзаж, което придава на неговите платна индивидуален почерк и неповторимост.
Историята на развитието на изобразителното изкуство би била непълна без творбите на художниците, които идват в Казахстан между 1930 и 1940 г. от други държави: Е. Карасулова, С. Калмиков, М. Лизогуб, А. Черкаски и много други. Техният професионализъм оказва значително влияние в създаването на изобразителното изкуство. Тези художници се влюбват в новата си родина, необикновения начин на живот там и спиращата дъха природа на Казахстан.
Истинският разцвет на казахстанското изкуство през 50-те години се свързва с работите на К. Телжанов, С. Мамбеев, А. Галимбаева, Н.Нурмухамедов, Г. Исмаилова, М. Кенбаев и Ж. Шарденов. Сюжетната живопис, която се превръща в основен жанр по това време, впоследствие комбинира националата определеност с историческата генерализация.
Картините на К. Телжанов със своята емоционалност и контрастиращи цветове имат оптимистично излъчване. "Кок-пар" е сложна, динамична композиция с наситена цветова гама, от която струи страст, комбинирана с традиционни казахстански спортове.
Картините на Медео в покрайнините на Алмати от Ж. Шарденов изненадват със силата на изказа на художника. Впечатлява емоцията, която струи от тях.
В началото на 60-те идват нови идеи и нови перспективи за националното наследство. Тогава творците са будни и дейни. Раждат се шедьоврите на С. Аитбаев, Ш. Сариев, Т. Тогизбаев, Б. Табиев, А. Сидиканов. Найважният аспект на тяхната работа е създаването на националистични принципи на рисуване.
През 70-те и 80-те се появява ново експресивно течение в казахстанското изкуство, което въплъщава идеите на XX в. Лидерите на това течение са художници като К. Муллашев, Е. Тулепбаев, Д. Алиев и др.
|
|
|
|
горе |
|
|
|
|