архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Соня Чурова: "Моето изкуство е търсенето и експериментирането"
Интервю на Огнян Стамболиев


   Светът в картините на Соня Чурова е изпълнен с феи, маскаради, маски домино, крила, рога и бисери. Приказни фантазии и заразяваща енергия струят от наситените цветове, категоричните форми и смелите полутонове. Рефлексията на всекидневието (от години Соня прилага арттерапия в работата си с деца със специални нужди), играта с керамика и използването й по необичаен комуникативен начин неизбежно се отразяват в творбите й. Загадъчните жени, обладани от вълшебни енергии, отстъпват място на наивистични образи, потапящи се в магичен реализъм. Соня винаги изненадва и радва със своите творби. Участията й в редица международни изложби (Вроцлав, Канагава, Шамалиер и т.н.) доказват, че е ценен автор на международната сцена на изкуството.

   Соня Чурова е родена през 1968 г. в Русе. До 1983 г. учи в частната школа на известния русенски художник Кирил Станчев. През 1987 г. завършва Художествената гимназия в Казанлък. От 1988 г. е член на Групата на художниците в Русе. Известна е със скулптурните си творби от бронз и шамот и с рисунки и картини в смесена техника. Нейни творби са притежание на Музея за модерна графика в Гиза, Египет, на Музея за графично изкуство в Шамалиер, Франция, и са част от много частни колекции в страната и чужбина. Участва в редица международни биеналета на графиката и рисунката във Франция, Полша, Япония, Италия и др. Носител е на първа награда от Международния конкурс за рисунка в Полша, 2010 г., на поощрителна награда от Международен карикатурен конкурс в Сирия, 2010 г. и на втора награда за шарж в Биеналето за карикатура в Толентино, Италия, 1994 г. Има редица самостоятелни изложби в България и в чужбина.

   Уважаема Соня Чурова, да започнем с първите стъпки в изкуството. Сигурно рисувате от дете.

   - Да, разбира се, за мен това беше потъване в един друг свят, в който аз можех да създавам и фантазирам. Това много ме увличаше и рисувах с часове.

   - Кои са първите ви учители и първите ви изяви?

   - Първият ми истински учител беше известният Кирил Станчев. Мога да кажа, че много русенски художници са минали през школата му. Там научих не само "А" и "Б" в рисуването, но и това да се усещам като художник и творец. Кирил Станчев ни възпитаваше като творци със самочувствие, за което съм му много благодарна.

   - Доволна ли сте от годините на обучение, от своите преподаватели? Радвахте ли се на свобода по време на обучението си?

   - Разбира се. Имах късмета да попадна на добри преподаватели, които не само ни преподаваха методите и техниката на рисуване и моделиране, а ни провокираха да сме мислещи и търсещи.

   - Вие сте тотален художник - изразявате се с различни техники и средства, но все пак ваша стихия е скулптурата. Как се насочихте към това "мъжко" изкуство?

   - Основно съм се представяла със скулптура, това е така. Но със същата наслада правя картините и рисунките си, както и малките керамични произведения. Мисля, че нагласата ми е една, когато става въпрос за творчество. Просто изразните средства и материалите са различни. С едните изпитвам удоволствие да търся, усещам и разкривам идеите си чрез пластични обемни форми, а с другите използвам въздействието на цвета и линията при изразяване.

   - Великият Роден казва, че добрата скулптура изисква многобройни подготвителни рисунки. Как работите вие в скулптурата?

   - Най-ценното в ранното ми обучение бяха многото рисунки и скици, които трябваше да правя. Постоянното рисуване от натура ти помага да изучаваш, усещаш и разбираш все по-детайлно обема и формата. Мисля, че добрите скулптори са и много добри художници и това може да се види в скиците и рисунките им.

   - Кои са вашите велики учители и пристрастия от световното и родното изкуство?

   - Харесвам много творци: Егон Шиле, Алфонс Муха, Густав Климт, Арчимболдо, Еронимус Бош, Роден, Иван Местрович и др. Но се прекланям пред титаничния гений на Микеланджело и Да Винчи.

   - Какви материали предпочитате в скулптурата? С кои се работи по-лесно и с кои по-трудно?

   - Всеки материал има своя специфика и създава различно усещане по време на работа. С шамотната глина мога да се изразя по един начин, а с восък и метал по друг. Всичко зависи от това, какво искам да създам. Тогава избирам с какъв материал да го направя. Не мога да кажа с кой ми е по-лесно или по-трудно.

   - Как работите? Бавно или бързо?

   - С лекота. Когато имам назряла идея, обикновено я изливам. Творенето е един неспирен процес. Дори да не рисуваш или скулптираш, идеите си зреят до момента на материализирането им.

   - Обичате ли да експериментирате, или предпочитате стиловото единство и съхраняването на творческия почерк? Вярвате ли, че сте намерили своя път?

   - Моят път в създаването на изкуство е точно търсенето и експериментирането, както и да изпитвам наслада, докато го правя. Вярвам, че когато си във високи нива на вибрация, докато твориш, и изпитваш удоволствие, докато създаваш, това се предава на творбата и по-сензитивният зрител може да го усети.

   - Имате постижения и награди в рисунката и карикатурата. С какво ви увличат те?

   - Там има друга провокация. В рисунката и карикатурата се иска силно чувство за виц, остроумие и особена гледна точка към заобикалящия ни свят. И тъй като аз обичам да се забавлявам, докато творя, съм рисувала и такива творби. Не казвам, че съм постоянна, но не е и нужно.

   - Днес, притиснати от кризата и пазара, много художници се опитват да бъдат по-достъпни, по-комерсиални. Какво мислите за това?

   - Всеки избира какво да прави с това, което умее. Друг е въпросът каква цена е готов да плати, избирайки посоката.

   - Мислите ли, че пластичните изкуства у нас са на високо ниво днес и са съизмерими с нивото в Западна Европа?

   - Да, имаме много добри автори и творци. Бих могла да изброя имена, но се боя, че може да пропусна някого.
горе