архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
БИЕНАЛЕ ФОДАР 2011

Седми салон
Тема: Съвременни митове
   Здравейте, приятели на биенале "Фодар"!

   Нашето пътешествие в света на творческата фотография продължава, екипажът расте! За седмото поредно издание на конкурса през 2011 г. под мотото "Съвременни митове" бяха получени 1247 фотографии на 140 автори от 27 страни: Англия, Бангладеш, Белгия, България, Германия, Гърция, Израел, Индия, Италия, Канада, Мозамбик, Непал, Нова Зеландия, Португалия, Русия, Румъния, САЩ, Сърбия, Турция, Украйна, Франция, Холандия, Хърватска, Черна гора, Швейцария, Швеция и Южна Корея. Въпреки тематичната насоченост, която поставя по-високи изисквания към авторите. След първоначалния отлив на традиционния тип участници от масовото любителско движение сега наблюдаваме увеличаване на интереса към фестивала от по-професионално ориентирана публика. От една страна, това се дължи на промяната в регламента - изпращането на фотографиите в цифров вид. Но, от друга, трябва да се отбележи и нарасналия международен престиж на събитието. Радвам се да ви съобщя, че серията "Буферна зона" на Мила Тешаева от Украйна след Наградата за хуманистична фотография на Биенале "Фодар’2009" през 2010 г. спечели първа награда на известния американски фотоконкурс за нетрадиционна фотожурналистика на NPPA - BOP (Best of Photojournalism).

   Жури в състав: доц. д-р Александър Кьосев, директор на Културния център на СУ "Св. Климент Охридски", културолог; Антоан Божинов, председател на фондация "Фодар", ФЖМК, хон. преп. в НБУ; проф. д-р Георг Краев, НБУ; д-р Елисавета Мусакова, НБ "Св. Св. Кирил и Методий"; Иван Кюранов, НХА; Иван Захариев, зам. гл. ред. в-к "168 часа", хон. преп. в НБУ; д-р Мария Василева, СГХГ; Никола Михов, дипломант в НБУ; доц. д-р Росен Коларов, хон. преп. в НБУ, гледа в три кръга постъпилите творби и селектира 316 фотографии на 40 автори от 18 страни, като присъди 2 награди в Първи раздел, наградата в Трети раздел - "Фотошкола", Наградата за хуманистична фотография, Специалната награда на фестивала - статуетка "Фодар" и дипломи в Първи и Трети раздел. На наградените - честито, на всички - приятни мигове с 11-те изложби на 7-то международно фотобиенале "Фодар", съпътстващите го събития и - до нови срещи!

   Антоан Божинов, председател на фондация "Фодар"

Амели Виал, серия "Дес-Кор-Бо" (игра на думи между "Красиво тяло" и "Гарван")





Матиа Вака, серия "Сардиния, село Седило", статуетка на фондация "Фодар"





Томи Кха, "Пеперуда", III раздел (Фотошкола), награда





Сайръс Корнът, "Пътуване в покрайнините", диплом, I раздел (Серии)





Маркъс Уилямс и Сюзън Джоуси, "Ненамерените", награда, I раздел (Серии)



   "Силезийският Одисей" НА Йоанна Худи

   Йоанна Худи е завършила Художествената академия в Краков (2002) и фотография в Театралната и филмова академия в Лодз (дипломира се в специалността креативна фотография). През 2009 г. започва докторантура със специализация фотография в графичния факултет на варшавската Художествена академия. Йоанна Худи участва в многобройни фотоизложби (в т.ч. в Градската галерия в Тарнов, галерия "Пакамера" в Сувалки, галерия "Ел" в Елблонг). Тя е финалист на конкурса "ShowOff" на една от най-големите фотографски прояви в Европа - "Месец на фотографията в Краков" 2010, лауреат на Гран при на VІ варшавски фестивал за художествена фотография през 2010 г. Тазгодишна стипендиантка на полското Министерство на културата и националното наследство. Работи и живее в Белско Бяла. От няколко години преподава основи на фотографията и филма в едно от училищата по изкуства в Белско Бяла.

   Една от съпътстващите изложби на Седмото международно фотобиенале "Фодар" през април 2011 г. беше проектът на полската фотографка Йоанна Худи "Силезийският Одисей". Това е фотографски запис на разходките по улиците на градовете в днешната Горна Силезия и на първо място по миньорските квартали, които постепенно остават в миналото. Според авторката Силезия, с цялото си богатство, разнообразие и контрасти, съхранява картини, подобни на тези, които се появяват пред героя на романа на Джеймс Джойс. Начинът, по който Джойс написва своя "Одисей", е основа и вдъхновение за авторката да снима Силезия. А целта е свеждането на фотографския образ до обикновено ежедневие, в което животът си тече от ранна утрин да късна нощ и представлява миниатюра на човешкото битие. Йоанна Худи скъсва с традиционното отразяване на Силезия, излиза извън рамките на документалната и репортажната фотография. Тя разказва историята на Силезия с простички ежедневни образи, които са в контраст с импресионистичната форма на фотографията.

Из "Силезийският Одисей"

горе