архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АТЕЛИЕ стр.68, бр.3, година XII, 2005г.
АНДРЕЙ МИХАЙЛОВ - KОМПЛЕКСНОСТ И КОЛОРИТ
ДОЧКА КИСЬОВА-ГОГОВА

Южна Корея, Сеул, Императорският дворец - акварел, 50х70 см, 1999 г.
   Aндрей Михайлов е от художниците, чието творчество е плод на искрено и безкористно отношение към изкуството. С живописта, музиката и архитектурата е свързан пътят му в живота. Започва да рисува, да пее и свири на цигулка от малък. Първата му сериозна творба, правена още в детска възраст, е с маслени бои и е от първата българска столица Плиска, където той ходи през лятото със своя баща - видния български археолог Стамен Михайлов. Kато студент се включва в студентския хор в София, на който неговата майка е един от основателите. По-късно продължава със солистичния камерен ансамбъл “Мадригал” и с него пътува на много места по света.
Автопортрет, масло, картон, 45х55 см, 1996 г.
   Според Андрей изкуството трябва да въздейства комплексно върху публиката и да включва различните сетива, което прави усещанията по-силни, а впечатленията по-дълготрайни. И както е казал великият Борис Христов: “Изкуствата винаги плават заедно в океана на живота.” Затова при откриването на всяка своя изложба художникът подарява на зрителите най-често музикални изпълнения (инструментални, вокални), представени на живо от изявени български музиканти и певци.
Люксембургски замък - акварел, 35х50 см, 2004 г.
   Професорите Борис Колев и Живко Чолаков са негови преподаватели по рисуване в Архитектурния факултет на ВИАС и от тях той получава солидни знания и умения за най-важното в изкуството и живота. За Андрей Михайлов създаването на дадена творба не е въпрос на конкретност, а натрупване на знания, впечатления, емоции. И тъй като природата е един от източниците на неговото вдъхновение, той с истинска любов я претворява. Архитектурата е негова слабост. Рисува по асоциации, по настроение и в резултат на наслагвания в даден момент се раждат творбите му. Обединени в цикли, те са посветени и на природата, и на човека, и на всичко, сътворено от човешката ръка. Групирането им в различни серии и представянето им по този начин въздейства и със своята целенасоченост: “Природата - великият съзидател”, “Тази стара приказка Kопривщица”, “Венецианска серенада”, “Виенски валс”, “София - моя любов”, “Докосване до Париж”, “Изток - Запад”, “Човекът” и т. н. Всеки един от тези цикли има своя история, която художникът пази в мислите си и с вълнение предава. Така за една от сериите, започнати в Испания, той си спомня как в ранните утринни часове седял на тротоара пред старинна катедрала в град Ло Гронес и рисувал. Не забелязал кога го наобиколили роми и клошари, и се стреснал при вида им, но бързо се успокоил и продължил да работи, защото те, впечатлени от нарисуваното, кимали в знак на одобрение, подреждали пастелите му и му носели кафе.
Париж, площад “Театър”, масло, платно, 90х75 см, 1988 г.
   Серията “Съкровищница на човешкия дух” включва тематични изложби, свързани с Будапеща, Прага, Анкара, Истанбул и много други, повече от 16 градове, които Андрей Михайлов посещава и рисува картини, в които предава духа и атмосферата на дадения град. Цикълът “Докосване до Париж” е най-богатият от всички не само заради включените в него около 100 работи, а и защото е зареден с много впечатления и емоции ( “Площад Театър - Париж”, “Мулен Руж”). В “Изток - Запад” авторът съчетава и съпоставя величието на две култури и архитектури - корейската и френската (“Сеул, Императорският дворец”, “Нотр Дам”).
Париж, “Мулен руж”, акварел, 50х70 см, 1999 г.
   Картините му се отличават както със стройната си композиция, изисканост и ненатрапчивост в цветово отношение, така и с тънкия усет към природните и архитектурните мотиви. Колоритът за него е нещо “чудовищно”, което той отчита, че трудно се отдава на твореца. Свързан до голяма степен с психологическото въздействие върху зрителя, това е един от най-важните показатели за успех в живописта. И понеже рисуването и музиката вървят заедно в творчеството му, той сравнява графичното изкуство, в областта на което също работи, с камерна музика, а живописта със симфоничен оркестър. Освен с маслени бои и пастел, художникът рисува и акварели. Направил е двадесет и две самостоятелни изложби, в които е представил над 900 творби.
София, бул. “Ал. Стамболийски”, акварел, 50х70 см, 1998 г.
   Андрей Михайлов обича да показва изкуството си в София, където е роден, и в страната ни, и има представяния в Австрия, Германия, Франция. Работите му са собственост на частни колекции в тези и много други страни на Западна Европа.
Париж, “Нотър дам”, акварел, 50х70 см, 1999 г.
горе