архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
ОБЩЕСТВО стр.23, бр.2, година X, 2003г.
МУЗЕЙ НА ТЕРОРА - БУДАПЕЩА
   Източноевропейската Фондация за исторически и обществени проучвания закупи през декември 2000 г. сграда с цел да създаде музей, представящ двете последни кървави епохи от унгарската история. През февруари 2002 г. Музеят на терора беше завършен. Негов главен директор е д-р Мария Шмит, административен директор е Дьондвер Фодор.

   Обликът на експозицията в музея, външната фасада и вътрешноархитектурните планове са дело на архитекта Атила Ф. Ковач. Плановете за реконструкция на Музея на терора са изготвени от архитектите Янош Шандор и Калман Уйсаси, изпълнителят е "Архитектон" АД. Музиката към експозицията е написана от Акош Ковач.

   По време на реконструкциите сградата се превърна в паметник, черното паспарту (декоративният перваз, тесните, издължени стени, гранитният бордюр) и контрастът го отличават от останалите сгради на улица "Андраши".

   Музеят на терора беше открит в 17.00 часа на 24 февруари 2002 г. Желанието на създателите му е да издигнат паметник на измъчваните и екзекутирани унгарци, а освен че показва ужаса отблизо, той е пример и за това, че не са били напразни жертвите, дадени за свободата. От борбата срещу две от най-жестоките системи на ХХ век в крайна сметка като победители излязоха силите за освобождение и независимост.

   Експозицията

   Инсталациите на експозицията са разположени на партера, първия и втория етаж на сградата, в прочутите мазета, по стълбищата и във вътрешния двор. Десет информационни терминала представят плана на нивата и помещенията на експозицията, служат като ориентир за посетителите.

   Освен предметните експонати пригодените за сградата мултимедийни средства спомагат за увеличаване влиянието и достоверността на изложбата. Архивни записи могат да се прослушат в съответстващи на епохата телефонни апарати. В залите и на екраните на плазмените монитори непрекъснато вървят записи и интервюта от епохата.

   В хронологичен ред са представени първо терора на нилашите, а след това този на комунистите:

   Двойната окупация. Залата представя последвалите едно след друго управления на двата окупатора на Унгария - на нацистите и на съветите. Анимацията в залата пък помага за пространственото и времево разполагане на видяното.

   Коридор "Нилаши". На стените се виждат документи и фотоси от епохата.

   Зала "Нилаши". Тази част от експозицията пресъздава заседателна зала на представител на нилашите. На задната стена се виждат фотоси, илюстриращи движението на партията на нилашите, между другото има и снимка от срещата на Салаши с Хитлер, както и снимки на къщата. На мониторите се показват клипове и филмови материали от епохата. Под мониторите са разположени униформи на нилашките партийни служители, а в края и две есесовски униформи. По високоговорителя вървят части от програмата на Хунгаристките новини. На стената срещу залата виси картина на замръзналия Дунав, а изстрели и плясъци ни напомнят за жестокостите, извършени от нилашите в столицата, и за стрелбата по евреи край реката.

   Зала "ГУЛ-аг". Тази зала представя света на принудителния труд и на трудовите лагери в Съветския съюз. На картата на пода са отбелязани местоположенията на лагери, където са робували унгарци. Залата имитира вътрешността на бараките и на вагоните за животни, мониторите служат за прозорци.

   Зала "Преоблечени". След 1945 г., когато в Унгария се завръщат Ракоши и обучените в Москва унгарски комунисти, членският състав на Унгарската комунистическа партия е бил минимален, затова в партията е трябвало да бъдат приети и бивши нилаши. Залата е символ на "преобличането" на всеки един слой от унгарското общество, стъпило в един съвсем нов свят.

   Зала на 50-те години. Тази зала представя най-дивия период в унгарския комунизъм. На мониторите вървят новини от 50-те години. На слушалките могат да се чуят материали от същото време, откъси от политическите речи на тогавашни управляващи (Фаркаш, Реваи, Герьо). Зад пищните кулиси се виждат едновремешни устройства за подслушване. На витрините са изложени лични документи от епохата и вещи, които хората на Държавна сигурност са използвали за изтръгване на признания.

   Зала на Съветите. През 1944-1950 г. над лидерите на унгарския политически елит са стояли пратените от Съветския съюз съветници, които са контролирали работата на унгарските си колеги и са изпращали подробни донесения в родината си. Залата илюстрира тяхната дейност.

   Съпротивата. През 1945 г. след Втората световна война в Унгария е наложена нова идеологическа политическа система. В отговор на това се заформят широки движения на съпротива, в които по свой начин вземат участие всички слоеве на унгарското общество.

   Зала на изселените. През 1951 г. от Унгария са изселени десетки хиляди души. Залата показва тяхната съдба с фотоси и документи от епохата. Изложената прочута марка автомобил ЗИМ е страховит спомен: такава е била "черната кола", с която противниците на системата са били извеждани от домовете им най-често през нощта.

   Зала за мъчения. Това е единствената зала, която се е запазила в автентичния си вид, наричали са я гимнастическа зала. На стената се виждат специални средства за мъчение: пръчка със забити на нея пирони, бамбукова пръчка с оловен връх, бамбукова пръчка с нилашки кръст, оловна пръчка, облицована с кожа.

   Зала "Предоставено на държавата". Представя епохата, когато селяните са били принуждавани да предоставят на държавата по-голямата част от своята селскостопанска продукция. Иззетото служело за продоволствие на градовете, а също така било изнасяно и в чужбина.

   Стая на Габор Петер. Жертвите споделят за методите за изтръгване на признания от Държавна сигурност. Става ясно също и как системата е поглъщала собствените си деца.

   Преддверие "Държавна сигурност"

   Зала на правосъдието. Стаята е покрита с книжа от епохата, в кутиите по стените има документи.

   Зала на пропагандата. Стаята показва абсурдните и смешни пропагандни средства и документи на епохата.

   Всекидневието. Виждат се плакати, снимки и предмети от всекидневието.

   Алуминиева стая. Вещите са били изготвяни от "унгарско сребро". В средата на стаята има бауксит, основната съставка на алуминия.

   Зала на вероизповеданията. На мониторите на вратата се виждат документални филми, представящи преследвани църковни личности. В кабинките в залата са изложени предмети от тяхното наследство.

   Зала "Миндсенти". Стаята е подредена в памет на архиепископ Миндсенти.

   Тъмничен затвор. Посетителят стига с асансьор в мазето до реконструкциите на ужасяващия затвор. Тук се вижда в какви условия са били държани политическите затворници в периода 1945-1956 г. Изложбата представя килиите, служещи за душевно и физическо пречупване, в които може единствено да се седи или стои, както и различните средства и методи за изтръгване на признания.

   Интерниране. Политическата полиция изгражда интерниращи лагери в Речк, Киштарча, Тисальок и Казинцбарцика, а в източната половина на страната са действали още няколко закрити лагери. Стаята показва вагонетка и камък от Речк, но място тук имат и предметите за спомен, изготвени в лагерите.

   1956 г. В стаята оживяват случки от революцията, тя издига достоен паметник на унгарските герои, паднали в борбите. Тук могат да се видят филми и спомени от епохата, коженото палто на Гергей Понграц, палтото на ранен от Мошонмадяровар.

   Възмездието. В залата са изложени шест стилизирани бесилки, по които могат да се прочетат протоколи и отхвърлени молби за помилване.

   Зала на изселилите се. Неколкостотин хиляди души напускат Унгария по време на диктатурата. Стените са облепени с пратени от тях картички.

   Зала на плача. Тук се четат имената на екзекутираните по политически причини между 1945 и 1967 г.

   Раздялата. Виждат се документални записи от масовите демонстрации през 1989 г., когато руските войски напускат Унгария.

   Музеят на терора е единствен по рода си източник на информация за трагичната унгарска история от средата на миналия век, място, където познанията си могат да обогатят не само посетителите, а и изследователите на епохата.
По материали от чуждия печат
състави Нели Димова


Вътрешен двор на музея със снимките на 3500 загинали по време на диктатурите

Преддверие на музея със символите на съветската власт и нилашите


Зала “Преоблечени”, униформи на служителите на ДС и на нилашите

Тъмничен затвор

Зала на изселените, автомобил ЗИМ

Зала “1956”
горе