архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
Даг Алвенг Dag Alveng
   РОДЕНИЯТ ПРЕЗ 1953 Г. НОРВЕЖКИ ФОТОГРАФ ИМА НАД 30 ГОДИНИ ТВОРЧЕСКА ДЕЙНОСТ, С УЧАСТИЯ И ПРЕДСТАВЯНИЯ В ЕЛИТНИ ГАЛЕРИИ, СЕРИИ ВЪВ ВПЕЧАТЛЯВАЩИ КОЛЕКЦИИ. ТОВА Е И ПОВОД ЗА РАВНОСМЕТКА, И ГАРАНЦИЯ ЗА НОВИ ОЧАКВАНИЯ. ДАЛИ ДА УВЕЛИЧИ СКОРОСТТА? ДА РАЗШИРИ БЛЕНДАТА? ДА НЕ МУ СЕ БЪРКАМЕ - МАЕСТРОТО Е В УНИСОН СЪС СВЕТЛИНАТА.

   Една отлична диплома от елитна гимназия се оказва недостатъчна на Даг, за да се запише като студент по медицина. Системата на приема изисква и точки от стажуване в сферата на здравеопазването. И така Даг избира място за стажа си в психиатрична клиника "Дикемарк" като асистент-модератор с пациентите, а това му дава възможност да взима участие и в лекарските диспути. Още като ученик той има фотографска практика и е овладял до съвършенство синхрона: бленда - снимачна скорост. Новата ситуация му дава специфично поле за дейност и той реагира светкавично. Резултатите от работата му не закъсняват - следват членство в "Осло камера клуб" и участия в много изложби.

   От времето, прекарано в клиниката с фотоапарата, се генерира първата монография-албум на Даг "Асилум" (приют) - разказ на вътрешен човек за условията в клиниката, с много добре премерено чувство и към лекуващите, и към пациентите, невероятни открития в детайлите, вдъхващи спокойствие и увереност, че методиката в системата е спазена - всичко е предвидено.

   После пътува с група млади хора, търсейки магията в изкуството на Италия.

   Като студент обективът му продължава да се стреми към "миговете живот" в окръжаващия го свят и Даг запечатва цялото си вдъхновение. Тези мигове стават все по-наситени и ревностно надделяват - прекъсва следването си за творческо вглъбяване. Убедителните резултати го вдъхновяват и той решава да учи в "Трент политехнически институт", Нотингам, Великобритания. Там, както обича да се шегува Даг, библиотечният фонд от тясно професионална литература възлиза навремето на над 5000 библиотечни единици.

   Завръща се в Осло и с група съмишленици и малко скътани студентски спестявания наемат помещения и основават първата в Скандинавия Фотогалерия. Даг открива предизвикателства към визьора си навсякъде. Снима двадесет фрагмента от стените на изложбената галерия, като при аранжировката ситуира произведенията така, че да препокрият съответстващите им места - първата чисто концептуална изложба в Норвегия, разбунила духовете на критиката и традиционалистите. Озаглавена е "Стени".

   Нищо и никой не може да спре творческия му устрем - "Фотографът стреля по себе си" е впечатляващ пърформанс през 2001 г. в Музея на съвременното изкуство, Осло. И това не е краят - фотографът работи неуморно. Последствията са - черно на бяло.

   Даг има много интересен период от биографията си - като малък се обучава във ветроходство на яхтата на дядо си, порейки вълните във фиорда Услуфюр. В суровите бури на типично норвежкото време калява нерви и воля, а в спокойните мигове на лятото се появява цикълът "Лятна светлина". Днес страстта на ветроходеца придобива нови измерения - участва в група по построяване на състезателна кола и се впуска в автомобилни състезания, фотосерии в движение и видеоетюди, инсталации и пърформанси. Чрез виртуозното боравене с широкоформатния черно-бял материал в тъмната стая Даг с последователността и прецизността на изследовател проследява капилярите на светлината.

   Северният дух и откривателски устрем го отвеждат от норвежките фиорди в Ню Йорк. Нишката от оптични кабели на информационния поток го заинтригува и той е завихрен, вече невиртуално в урбанистичната арена. В този нюйоркски многопланов лабиринт фотографът "описва" човешкото присъствие, потопено в "извънвремеви" пространства. Постигнат е висш синтез в творческия му път - Даг Алвенг генерира съвременната иконография на метрополиса. Сигурността му "канонизира" многоекспонирани иначе, ритмични композиции като един концентричен полиптих с ново дефиниране на златното сечение. Така откритията на фотографа поставят под въпрос ренесансовата перспектива и подлагат на изпитание и пространствеността - дистанция и сфумато, - диктуват ни нови закони на перцепцията. В техниката на виждаме в неочаквано амплоа. В силно контрастните зони лът блясва със сребърен ореол северно сияние.заснемане чрез ротиране го на композицията материа-

   Фотографиите на Даг Алвенг вече са на стените в МоМА - Музея за модерно изкуство "Метрополитън" и елитни галерии като СоХО (Ню Йорк), музея "Стеделийк" (Амстердам), музеите "Фолкванг" (Есен) и "Шпренгел" (Хановер), "Модерна Мусеет" (Стокхолм), Център за изкуство "Хени-Унстад" (Берюм) и Музея за съвременно изкуство (Осло), редом с класиците на фотографията, а за монографията "Асилум", наскоро обявена във Великобритания за едно от най-добрите фотоиздания в света, се наддава в аукционна къща "Кристис"...
 


горе top