В своето творческо развитие Ели Неделчева сама търси и намира пътеката, най-близко до сърцето й, довела я до пластичното изкуство и керамиката. Тя има свое виждане за това изкуство с изключително естетски характер. Ученичка на прославения майстор на народни художествени занаяти Петър Гигов от Бусинци, тя наследява от него трудолюбието, безкористното отношение към работата и голямата любов към българското. От своя учител научава всичко за керамиката и винаги в своето творчество следва неговите принципи. Сама сътворява всичко - от изкопаването на глината и обработването й, през саморъчното източване на формите върху грънчарско колело и направата на пигментите до рисуването и декорирането на творбите.
Яркото естетическо чувство й помага да създаде уникални като форма и колорит произведения, вдъхновени от старите керамични образци, от традицията, но пречупена през нейния поглед. Тя прави препратки към минали култури, като преплита антични, средновековни, възрожденски и съвременни елементи, както в пластично, така в колоритно и декоративно отношение. От самото начало на своята работа експериментира с троянска и сграфито керамика, а бусинската пресъздава максимално точно. Слабостта й към праисторическото и античното керамично изкуство я провокира непрекъснато към интерпретации в тази посока.
В своето ателие в Разград, в стара възрожденска къща, фасадата на която е “опакована” с грънчарски произведения, Ели Неделчева изработва стенни чинии, купи, крондири, ниски и високи съдове, светилници - всички богато орнаментирани и декорирани. Провокация за нея е архитектурната форма, като в изложбата си през 2003 г. “Храмове от глина”, източва такива форми и прави съд с фриз от тракийската гробница в с. Свещари - рисуван и пластично разработен.
Всяка от изложбите й през годините е крачка по пътя на творческото й израстване. Първоначално използва само един материал - червената глина, като напоследък включва и нови глини, с които не е работено досега (светла глина от Монтана, червена глина от Разградския край). Изключителната й упоритост й помага да реши всякакви технологични проблеми и да покаже истинската красота и пластичните възможности на тези материали. Настойчивостта й да преодолее голямото предизвикателство в технологично отношение с червената глина от Разградско, която не понася декорации, пигменти и не търпи напрежение, я кара да опрости формата и украсата, да създаде творби, които впечатляват със своето изящество.
Едни от прийомите, които авторката използва в технологична посока, са характерни за средновековната керамика, но специално разработени от нея. Чрез ангобата, която намира широко приложение при търновската трапезна керамика от XII-XIV в., чрез техниката сграфито, светлото и тъмното опушване, известно от древността, тя постига ефекти, които правят работите й неподражаеми и уникални.
През последните десетина години Ели Неделчева натрупва богат творчески опит, и наградите й са съвсем закономерни. От изложбите на народните художествени занаяти в Орешака (Троянско) тя печели няколко, като през 2000 г. е наградена за цялостно представяне. Има участия в националната изложба на керамиката “Св. Спиридон”, организирана от СБХ, в пленерите за съвременна керамика в Бусинци, в общи и колективни изложби в различни градове на страната. Досега има десет самостоятелни изложби, които показват сериозното й отношение към творчеството, огромните й възможности като автор, който търси връзката между занаят и изкуство, изящно и декоративно, традиция и съвременност.
|